Elektertranspordiga seotud projekte 1998-2005

Elektertranspordi peamised eelised on toodud artiklis ELEKTERTRANSPORDIST, autor Tõnu Lehtla, ilmunud kogumikus Elektriku kalender,1998, lk 139-152, Tallinna Tehnikaülikooli elektriajamite ja jõuelektroonika instituut, Eesti Moritz Hermann Jacobi Selts, 1998

1998-2000

Originaalse skeemilahendusega rekonstrueerimisprojekt: Ümberkonfigureeritud veomootoritega ajam nimivõimsusega 160 kW

Foto 1.
Tehnilised andmed
Slaidid
  1. Eeluuringu ja infokogumise raames toimusid aastal 1998 trammi ČKD KT4 ja trollibussi Škoda 15tr energiatarbe mõõtmised Tallinna liiklusoludes (Võeti üles reaalseid sõidutsükleid. Sel teemal kirjutati kaks magistritööd).
  2. Tutvuti uute ajamite ja juhtimissüsteemide ülesehituse ja tööpõhimõttega.
  3. Tutvuti trammide ja trollibusside ajamite ja juhtimissüsteemidega Riias ja Tallinna uutel trollibussidel.
  4. Tutvuti uute trendidega Saksamaa ühistranspordiettevõtetes ja suurte sõidukielektroonikafirmade spetsialistide soovitustega.

Avaldatud artiklid

  1. J. Joller; Research of Trams Traction Drives , 1998
  2. J. Joller, M. Lehtla; Power Analyse and New Loss Minimisation Possibilities of a Tram System, Power Electronics and Motion Control Conference, 2002

Arendus- ja projekteerimistöö 1998-1999

  1. 1998 tehti esimesi tööpõhimõtte katseid IGBT moodulitega laboristendil jõuelektroonika laboris.
  2. 1999 algas aktiivne riistvara projekteerimistöö ja juhtimissüsteemi tarkvaraarendus.
  3. Juhtimissüsteemi kaartide projekteerimine ja katsetamine.
  4. Projekteeriti uued kaardid ja tehti olulisi muudatusi võrreldes esialgse maketiga. Kiudoptika valgusdioodide juhtahelad ja mikrokontroller paigutati kaovõimsuse hajutamiseks ja komponentide tiheduse vähendamiseks eraldi kaartidele.

Täisvõimsusega jõupooljuhtmuunduri stendikatsed ja tarkvaraarendus

  1. Sügisel tehti ettevalmistusi seadmete viimiseks Tallinna trammiparki.
  2. 1999 lõpuks seati esialgne juhtimissüsteem üles koos kiudoptiliste liidesetega IGBT jõuplokiga Tallinna Trammipargi veomootorite katsestendis.

Foto 2. Tallinna trammipargi veomootorite katsestend 1999. aasta jõulupühade ajal

Patendid ja kasulikud mudelid

Kasuliku mudeli kirjeldus (Jõupooljuhtmuunduri jõuosa tehniline lahendus) 31.07.2002 Elektrisõiduki veomuundur; EE00332U1; autorid Jüri Joller, Madis Lehtla, Juhan Laugis, Tõnu Lehtla, Uno Heinvere Patendi kirjeldus (Elektriajami topoloogia) 30.07.2002 Elektrisõiduki veoajam; EE05445B1; autorid: Jüri Joller, Juhan Laugis, Elmo Pettai;

Arendus- ja projekteerimistöö 1999-2000

Seadmed monteeriti trammile, selleks oli vaja teha elektriskeemi muudatusi ja tarkvaratäiendusi:
  1. Juhtimissüsteemi tarkvara täiendati tööks kahe veovankri, trammi abiahelate ja juhtimispuldiga,
  2. tagasisideahelad kalibreeriti vastavaks trammil kasutatavate mõõtevõimenditega.

Sõidukatsed süsteemi juhtimisalgoritmide silumiseks

2000 alguses tehti esimesi sõidukatseid depoo trammiteedel. Sõidul depoos ja selle lähiümbruses katsetati läbi mitmeid erinevaid alluvkontuuridega juhtimissüsteemide struktuure ja pidevalt täiendati juhtimisalgoritme. Ülevaate saamiseks elektriajami raadiosageduslikust elektromagnetilisest emissioonist küsiti abi TJA-st (tol ajal Sideametist). Olukorda käidi kontrollimas vastava varustusega mõõtebussiga.

Foto 3. Näide raadiosageduslike häiringute kontrollist sõidukite masstootmises. Foto on tehtud ČKD tehases Prahas aastal 1997.

Koormusega häälestussõidud tegelikes liiklusoludes

Juunis 2000 algasid häälestussõidud liikluses. Häälestamiseks ja jälgimiseks lisati ajami juhtimissüsteemi tarkvarasse vealogi ning parameetrite salvestamine eraldiseisvasse FLASH-püsimälukiipi. Juulis 2000 toimusid vaguni nr. 107 häälestamine ja sõidukatsetused liikluses koormusega 11,3 t.

Foto 4. Veoajami koormuskatsed ja juhtimissüsteemi häälestus koormusel 11,3 t

Kasutusmugavuse parandamiseks ja seoses madalapõrandaliste keskosade lisamisega nõuti veoajami juhtimissüsteemi sidumist tagurdamispuldi ja pöörangute juhtimisega.

Esimese prototüübi esitlemine avalikkusele ja jätkuv "peenhäälestus"

  1. 1. augustiks 2000 valmis esimene “sõidukõlbulik” prototüüp. Algas intensiivne tarkvara häälestustöö liiklustingimustes ja takrvaraliste juhtimisalgoritmide silumine.
  2. Kontaktorite lülitusviite seadistamisega ja elektromotoorjõu-ergutusvoolu regulaatorikaskaadi häälestamisega kadus tugev elektrikaar kontaktori kontaktidelt (vähenes kontaktide kulumine elektrodünaamilisele pidurdusele üleminekul). Sellega paranes veomuunduri sisendahela kontaktorite lülitusprotsess (kommutatsioon) ja vähenes tõuge rekuperatiivpidurduse lõppemisel.
  3. Vähendati tõukeid sõidul, mehaaniliste pidurisüsteemide juhtimine muudeti kaheastmeliseks (peatumis- ja seisupidur).
  4. Magnetvälja nõrgendustalitlusele ülemineku häälestamisega muutus veoajami kiirendus ühtlasemaks.
  5. Elektromotoorjõu reguleerimisvaru sobitati toiteliini pingega, veojõu jagunemine mootorite vahel muutus ühtlasemaks.

Avaldatud artiklid

  1. M. Lehtla; Control and Protection of a Traction Supply System, Doctoral school of energy- and geo-technology, January 16–21, 2006. Kuressaare, Estonia
  2. M. Lehtla, J. Laugis; Computer Models for Simulation and Control of a Traction Supply System, Power Electronics and Motion Control Conference, 2006. EPE-PEMC 2006. 12th International, Portoroz, 2006, pp. 1372-1377. doi: 10.1109/EPEPEMC.2006.4778594
  3. Plokeerumisvastasest pidurite juhtimisest ja veojõukontrollisüsteemidest trammidel annab ülevaate artikkel: M. Lehtla, H. Hõimoja; Slip control upgrades for light-rail electric traction drives, 13th Power Electronics and Motion Control Conference, 2008. EPE-PEMC 2008. Poznan, 2008, pp. 1581-1584. doi: 10.1109/EPEPEMC.2008.4635492

Doktoritööd

Jüri Joller; Trammide energiasäästlike veoajamite uurimine ja väljatöötamine (raamatukogus), 2001

Madis Lehtla; Microprocessor Control Systems of Light Rail Vehicle Traction Drives, 2006

Hardi Hõimoja; Energiatõhususe hindamise ja energiasalvestite arvutuse metoodika linna elektertranspordile. Energy Efficiency Estimation and Energy Storage Calculation Methods for Transportation, 2009

Ülevaateartiklid ajakirjanduses

Jüri Joller; Trammi tee läbi ülikooli, Elektriala (2000) 5, lk. 5-7. Urmi Reinde; Tramm nimega iha, Mente et Manu, Nr 19 lk 4, 2000

2002-2004

Tooodeti veoajamite katseseeria. Tallinna Tehnikaülikooli ja Tallinna trammipargi ning selle alltöövõtjate koostöös rekonstrueeriti 28 trammi maailmas originaalse skeemilahendusega veoajamitega.

Prototüübi katsekäit 2000-2001

  1. Sügisest 2000 kuni kevadeni 2001 toimus esimese prototüübi katsekäit liikluses.
  2. Vagunit 107 kasutasid selle eripärade tõttu kahjuks vaid vähesed trammijuhid.
  3. Talvel purunes ühe tagumise veomootori harjahoidja, kuid mootor õnnestus remontida vagunilt demonnteerimata.
  4. Lahendati temperatuuriprobleeme: Impulss-kiiruseanduri tundlikkus vähenes temperatuuridel alla –15 C. Temperatuuri langemisel alla –15 C suurenes optronite tundlikkus.

Katseseeria ettevalmistamine 2001

  1. Kevadel 2001 toimusid ettevalmistused katseseeriatootmiseks.
  2. Kaartidele ja kogu juhtimissüsteemile tehti põhjalikud temperatuurikatsed kasutades vedelat lämmastikku.
  3. Suvel 2001 algas madalapõrandaliste keskosade paigaldus, mis nõudis esimeste prototüüpide ümbertegemist.
  4. Seoses juhtimisüsteemi riistvara ümberehitusega tehti olulisi muudatusi ka juhtimissüsteemi tarkvaras.
Lisati:
  1. Kaheastmeline seisu- ja peatumispidurite juhtimine
  2. Libisemisvastane ABS süsteem
  3. Asenduspidurdus (rikkeliste pidurisüsteemide reserveerimine teiste süsteemidega)
  4. Eraldi veasignaalid mõlemale alusvankrile (osaline elektriline pidurdus teatud rikete korral)
  5. Energiaarvesti ja odomeetri funtksioonid
  6. Programmi seadistamise ja salvestamise võimalus (sätete salvestusmenüü)
  7. Uut tüüpi isoleerivatele (modulaator-demodulaator tüüpi) mõõtevõimenditele sobivad seadistused
  8. Koos tarkvaraarendusega toimus trükkplaatide projekteerimine ja seeriatootmiseks vajalike Gerber-tüüpi šabloonide ettevalmistamine

Samaaegselt riistvara ja tarkvara aendustööga koostati käidudokumentatsiooni
  1. Veoajami käiduraamat
  2. Juhtimissüsteemi diagnostikajuhend
  3. Veomuunduri elektriskeemid
  4. Trammivaguni üldelektriskeemi täiendused
  5. Juhtimissüsteemi montaažijuhend

Häälestussõidud talveoludes 2001-2002

  1. Talvel 2001-2002 tehti tarkvaratäiendusi, sest vagunite dünaamilised omadused talvetingimustes olid ebarahuldavad ja ebarahuldav sõidusujuvus libedaga tekitas trammijuhtide hulgas protesti.
  2. Esines olukordi kus isegi lühike koormuseta vagun ei läbinud libeda ilmaga ülevaatusel pidurikatseid, sest ei saavutatud tehnonõuetes ettenähtud pidurdusmaad või aeglustust. Tallinnas tõusud väikesed ja liiklus aeglane, seepärast loobus trammipark vahendite puudusel madalapõrandalise keskkosaga vagunitel veomootorite ja klotspidurite ümberehitamisest. See nõudis erilist hoolikust juhtimisüsteemide häälestamisel.
  3. Lisati voolu kasvukiiruse rampfunktsioon tõugete leevendamiseks.
  4. Parandati elektrodünaamilist pidurdust väikestel kiirustel enne seisupidurite rakendamist.
  5. Lisati seisupidurite vabastamise võimalus ilma jõuahelaid pingestamata (pesula läbimise nupuga).

Probleemid trammi vana elektrijuhtmestiku ja seadmetega

  1. Vana juhtmestiku tõttu esines sõidukatsetuste ajal ülelööke 600V ahelatest vaguni keresse.
  2. Asünkroonventilaatoritel ilmnesid isolatsiooniprobleemid.
  3. Tulenevalt vanast juhtmestikust ja esines lühiseid ka 24V väikepingeahelates.
  4. Jaanuaris tehti Tallinna tänavatel libedatõrjet soolaga. Vanade seadmekastide kaitseaste polnud piisav, esines elektriseadmete sooldumisest tingitud ülelööke ja lühiseid trammide 107 ja 113 sisendahelates. Näide halbade asjaolude kokkusattumisest: Trammi sisendkaitse ja toiteliini vahelises ahelas toimus ülelöök trammi keresse. Alajaama fiidrikaitse ei rakendunud, õhuliin katkes ja maaühnduses liinijuhe püsis punasena mitu minutit. Rikkelise vaguni taga seisnud juhuslik vagun sai järgnenud põlengus kahjustada. Järgnesid õuduslood kollases ajakirjanduses.

Katseseeria valmimine sügisel 2001

  1. Novembris-Detsembris 2001 valmistati ja paigaldati trammidele neli juhtimissüsteemi (trammid depoonumbritega 120,113,122 ja 115)

Katsekäidu põhjal tehtud riistvara ja tarkvarauuendused suvel 2002

Suveks 2002 oli katseseerial esinenud puuduste tõttu tehtud mitmeid olulisi muudatusi nii jõuskeemis kui ka tarkvaras. Uue jõuskeemi järgi valmistati 2002 kokku 12 veoajamit.
  1. Teise sisendkontaktori kasutuselevõtu (ehk renoveeritud vana LS-tüüpi liinikaitselüliti taaskasutuselevõtu) tõttu muudeti kondensaatorite laadimise algoritmi;
  2. Voolu piirangule lisati filter alusvankrite keskmise voolu järgi;
  3. Vabajooksult vooluga sõidule üleminekut muudeti kiiremaks;
  4. Üleminek rekuperatiivpidurduselt elektrodünaamilisele pidurdusele tehti sujuvamaks;
  5. Juhtimine kohandati uut tüüpi pedaalianduritega (RP200-tüüpi pedaaliandurite tootmine lõpetati. Üleminek RPN seeria anduritele nõudis juhtimissüsteemi ümberhäälestamist);
  6. Lisati tingimus elektromotoorjõu regulaatorikaskaadi välimise kontuuri väljalülitamiseks väikestel kiirustel (pidurduse stabiilsuse parandamiseks mootorite suuremate hälvete või libeda tee korral);
  7. Kell-kalendri integraallülituse PCF8583 tootmise oli lõpetatud, asenduskiibi kasutamine nõudis tarkvara ümbertegemist. Protsessormoodulid esimesele 12-le vagunile saadi veel muudatusteta.

Foto 5. KT6NF käsikontroller Saksamaa transpordiettevõttes

Foto 6. Kontaktivabade asendianduritega varustatud pedaalikontrollerid Tallinnas rekonstrueeritud trammil

2002

Abitoitemuunduri väljatöötamine

Patendid ja kasulikud mudelid

31.07.2002 Elektrisõiduki kõrgsageduslik abitoiteallikas: EE00331U1 / Dmitri Vinnikov, Jüri Joller, Madis Lehtla, Oleksandr Kiritshenko, Juhan Laugis,

Käiduprobleemid talvel 2002-2003

  1. Esines tõsiseid lühiseid veomootorites, mis ühtegi veomuundurit õnneks ei rikkunud.
  2. Vesiste ilmaolude ja seadmekappide ebarahuldava seisundi tõttu toimus lühiseid ja ülelööke (vagunid depoonumbritega 115 ja 122).
  3. Korduvalt põlesid tundmatutel põhjustel läbi veomuunduri mitme väiksema toiteplokki ja raadiojaama sisenddioodid ning kaitsmed.
  4. Trammil 120 oli toimunud 600V ahelas ülelöök 24V väikepingeahlatesse ja põhjustanud kahjustusi toiteplokkides ning juhtimissüsteemis.
  5. Järskude temaperatuurimuutustega võttis enamik (ligi 20 tk) induktiivset lähedusandurit kaitseastmega IP67 sisse sõidutee soolvett (tehase praak ?). Otsustati hakata lahtiseid andureid enne paigaldamist silikoonõliga immutama.
  6. Ni-Cd akude mahtuvus külmaga (-25..-30 C) vähenes. See põhjustas juhtimisahelates probleeme liinilahutite alt aeglasel läbisõidul.
  7. Ühe vaguni montaažil oli veoajami 600 V sisendi miinuskaabel ekslikult montaaži vea tõttu ühendatud väikepingeahelate ehk aku miinuslatiga.
  8. Uus induktiivne kiiruseandur on varem kasutatust kiirem ja tundlikum häiretele (tuli paigaldada uued varjestatud juhtmed)

Tarkvarauuendused kevadel 2003

  1. Uue reduktorisisese kiiruseanduri kasutuselevõtuks lisati tarkvarasse kiiruseanduri parameetrite muutmise võimalus (impulsside arv, veoratta läbimõõt). Kiiruse ühikuna võeti juhtimissüsteemi muutujates sisemiselt kasutusele "p/min", enne oli ühikuks "km/h".
  2. Erineva impulsside arvuga kiirusandurite (encoder) kasutuselevõtuga muudeti ka veomootorite juhtimiseks kasutatavat elektromotoorjõu tarkvaralist mudelit.
  3. Seoses veoajami sidumisega juhi pardaarvutiga trammil nr. 99 võeti kasutusel CAN protokoll veomuunduri juhtimissüsteemis ja tarkvaras.

Veoajamite väikeseeriatootmine 2003-2004

10 trammivagunit rekonstrueeriti ja varustati uute veoajamitega ning madalapõrandaliste keskosadega. Aastatel 2000-2004 valmistati veoajamid kokku 28-le trammile.

Tarkvara uuendused kevadel 2004

  1. Sõiduinfosüsteemid ja pardaarvuti montaaž vagunile nr. 99
  2. Märtsiks 2004 oli tramm nr. 99 sõiduvalmis
  3. Detsembris 2004 seadistati ümber trammi nr. 99 Wifi tugijaam (pääsupunkt / klient)
  4. Märtsiks 2005 toimis vaguni 99 Wifi jälgimisliidese tarkvara

Doktoritööd

Dmitri Vinnikov; Research, design and implementation of auxiliary power supplies for the light rail vehicles

2004

Puutetundliku ekraaniga pardaarvutiga varustatud tramm nr 99.

Doktoritööd

Argo Rosin; Control, supervision and operation diagnostics of light rail electric transport

Ülevaateartiklid ajakirjanduses

3. liinile sõidab nutikas tramm, Eesti Päevaleht, 10. märts 2004

2008


Avaldatud artiklid

Raivo Sell, Mart Tamre, Madis Lehtla, Argo Rosin; A conceptual design method for the general electric vehicle Estonian Journal of Engineering, 2008, 14, 1, 3–16 doi: 10.3176/eng.2008.1.01

D. Vinnikov, M. Lehtla; Feasibility study of 200 kW half-bridge and full-bridge DC/DC converters with 6.5 kV IGBTs, Power Electronics, Electrical Drives, Automation and Motion, 2008. SPEEDAM 2008. International Symposium on, Ischia, 2008, pp. 1537-1541. doi: 10.1109/SPEEDHAM.2008.4581238

Raamatud

Kergrööbassõidukite ajamid ja juhtimine; Juhan Laugis, Tõnu Lehtla, Jüri Joller, Argo Rosin, Dmitri Vinnikov, Madis lehtla; [toimetanud Tõnu Lehtla, Hardi Hõimoja ; kaane kujundanud Ann Gornischeff]; Tallinna Tehnikaülikool, elektriajamite ja jõuelektroonika instituut Tallinn : Tallinna Tehnikaülikooli Kirjastus, 2008 (trükikoda: Infotrükk [Tallinn]) Harjumaa, 200 lk. : ill. ; 30 cm

Traction and control of light rail vehicles; Juhan Laugis, Tõnu Lehtla, Jüri Joller, Argo Rosin, Dmitri Vinnikov, Madis lehtla;[edited by Tõnu Lehtla ; cover design by Ann Gornischeff]; Tallinn Univeristy of Technology, Department of Electrical Drives and Power Electronics Tallinn : Tallinn Univeristy of Technology Press, 2008 (trükikoda: Infotrükk [Tallinn]), Harjumaa, 220 lk. : ill. ; 30 cm

2010-2011

Uus õppeaine

AAR0120 Elektertransport

Energia ja geotehnika doktorikooli intensiivkursused

ELEKTRIAUTO AJAMID
Prof. Mats Alaküla, Dr. Avo Reinap (Lundi ülikool), 10. - 11. detsember 2010.

EELEKTERTRANSPORDI ELEKTROONIKA
Madis Lehtla, Tanel Jalakas, Argo Rosin, 28. - 29. märts 2011.

Avaldatud artiklid

H. Hõimoja, D. Vinnikov, M. Lehtla, A. Rosin, J. Zakis; Survey of loss minimization methods in tram systems, SPEEDAM 2010, Pisa, 2010, pp. 1356-1361. doi: 10.1109/SPEEDAM.2010.5544863

Ülikooliväline elekterveoajamite alane ettevõtlus

Tallinna trammiajamite rekonstrueerimise algataja Jüri Jolleri inseneribüroo Energiatehnika OÜ andis oma panuse Helsingi trammiajamite juhtimissüsteemide rekonstrueerimisse.
Prototüüptrammi nr 99. infosüsteemi elektriskeemi üks autoritest Priit Aas asutas aastal 2004 ettevõtte Süsteemitehnika OÜ, mis andis oma panuse ExoBike-tüüpi rollerite arendussse.